عمومی

اعتراض به اجراییه چک صیادی

تبلیغ کانال ها و گروه های حقوقی در پیام رسان ها

یکی از راه های مطالبه وجه چک درخواست صدور اجراییه از اداره ثبت است. چک های های صیادی همانند چک های قدیمی قابل مطالبه از طریق اجرای ثبت است. اعتراض به اجراییه چک صیادی نیز در مواردی ممکن است که در این مطلب به بررسی نحوه اعتراض و مرجع آن می پردازیم.

مرجع صالح اعتراض اجراییه چک

اعتراض به اجراییه از طریق اداره ثبت یا در موارد خاصی از طریق دادگاه قابل طرح است. در صورتی که فرد قصد ابطال دستور اجرا چک صیادی را دارد باید به دادگاه مراجعه کند. همچنین اگر معترض به عملیات اجرایی چک صیادی باشد باید در اداره ثبت اعتراض به اجراییه چک صیادی خود را مطرح کند.

درصورتی که فرد از عملیات اجرایی چک صیادی معترض باشد از اداره ثبت محل نسبت به آن اعتراض نماید. صادرکننده چک صیادی می تواند به ابلاغ اجراییه، بازداشت اموال، ارزیابی اموال، مزایده مال بازداشت شده، تنظیم سند انتقال ملک مزایده و غیره در اداره ثبت اعتراض نماید.

اعتراض به اجراییه چک صیادی در مواردی است که فرد دستور اجرا را قانونی بداند ولی نسبت به عملیات اجرایی معترض باشد.

در مواردی که مال بازداشت شده از مستثنیات دین است. فرد می تواند نسبت به بازداشت آن در اداره ثبت اعتراض نماید.

در تمام مواردی که فرد نسبت به عملیات اجرایی معترض است، اعتراض از جانب رئیس ثبت محل بررسی و با ذکر دلیل رای صادر می کند. نظر رئیس ثبت باید ابلاغ گردد و اگر فرد معترض باشد باید ظرف ده روز اعتراض خود را به اداره ثبت بدهد تا در هیئت نظارت مجدد بررسی گردد.

اما بنا به دلایلی از جمله مشروط یا تضمینی بودن چک یا مفقود شدن یا به دست آوردن چک از طریق جرایمی همچون کلاهبرداری یا خیانت در امانت اجراییه یا دستور اجرایی فاقد وجاهت قانونی بوده یا تشریفات عملیات اجرایی مطابق قوانین و مقررات ثبتی رعایت نشده است. در این صورت صادر کننده حق شکایت و اعتراض به عملیات را دارد. و می تواند دعوای ابطال و توقف عملیات اجرایی را طرح کند. در این موارد باید برای ابطال دستور اجرا به دادگاه صلاحیت دار محلی که در حوزه آن دستور اجرا داده شده رجوع نماید. دادگاه درصورت وارد بودن دعوا دستور اجرا را ابطال میکند و عملیات اجرایی به پیش از اجرا باز می گردد.

پس از اعتراض به اجراییه چک صیادی عملیات اجرایی در مورادی ممکن است متوقف شود. در صورتی که دادگاه دلایل شکایت را قوی بداند یا در نتیجه اجرای چک صیادی ضرر جبران ناپذیری وارد گردد؛ به درخواست مدعی بعد از گرفتن تامین، عملیات اجرایی را متوقف می کند.

شرایط صدور قرار توقیف عملیات اجرایی چک صیادی توسط دادگاه

اقامه دعوای درخواست ابطال دستور اجرا

درخواست توقیف عملیات ضمن دادخواست یا بعد از دادخواست

قوی بودن دلایل شکایت

دادن تامین مناسب

اعتراض ثالث به اجراییه چک صیادی

شخص ثالث نیز اگر به دستور اجرا معترض باشد باید به دادگاه مراجعه و دعوای بطلان دستور اجرا را صادر کند. و درصورتی که شخص ثالث به عملیات اجرایی معترض باشد؛ می تواند به اداره ثبت محل اعتراض نماید

تبلیغ کانال حقوق دان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا