عمومی

شورای عالی ثبت اسناد و املاک: ساختار و وظایف

تبلیغ کانال حقوق دان ها

 

شورای عالی ثبت به عنوان مرجع تجدیدنظر از آرای هیأت نظارت در چارچوب قانون ثبت اسناد و املاک فعالیت می‌نماید. این شورا متشکل از دو شعبه تخصصی امور اسناد و امور املاک می‌باشد که به بررسی و رسیدگی مجدد به آراء صادره می‌پردازد.صلاحیت رسیدگی تجدیدنظری این شورا شامل مواردی از قبیل وجود سهو قلم، اشتباه محاسباتی، خطا در استنادات حقوقی و اشتباه در مبانی صدور رأی می‌باشد که تمامی این موارد در ذیل صلاحیت ذاتی شورای عالی ثبت قرار می‌گیرد.

پشتوانه قانونی و مقررات حاکم

مبنای قانونی تشکیل و فعالیت شورای عالی ثبت در بند ف ماده یک آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصوب سال ۱۳۸۷ به صراحت ذکر گردیده است. بر اساس این مقررات، شورای عالی ثبت به عنوان عالی‌ترین مرجع اداری در نظام ثبتی کشور شناخته می‌شود که مسئولیت رسیدگی تجدیدنظری به تصمیمات هیأت نظارت را بر عهده دارد.

ترکیب و ساختار تشکیلاتی

اعضای اصلی شورا

  • دو نفر از قضات دیوان عالی کشور که توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب و منصوب می‌گردند
  • مدیرکل ثبت املاک یا مدیرکل امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (به عنوان عضو سوم)

شیوه تعیین عضو سوم

انتخاب عضو سوم شورا تابع ماهیت و موضوع پرونده مورد رسیدگی می‌باشد:

  • در پرونده‌های مرتبط با ثبت املاک، عضو سوم شورا مدیرکل ثبت املاک خواهد بود
  • در پرونده‌های مربوط به ثبت اسناد، عضو سوم شورا مدیرکل امور اسناد می‌باشد

حوزه‌های صلاحیت و اختیارات

شورای عالی ثبت با توجه به ترکیب تخصصی اعضا و تقسیم کار میان دو شعبه اصلی، صلاحیت رسیدگی به کلیه مسائل و اختلافات ثبتی را دارا می‌باشد. این شورا ضمن حفظ یکپارچگی رویه‌های ثبتی، تضمین کننده رعایت دقیق مقررات و قوانین موضوعه در فرآیندهای ثبت اسناد و املاک می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبدخرید0
هیچ محصولی در سبد خرید نیست
ادامه و خرید محصول دیگر
0