عمومی

تفاوت اسناد عادی با اسناد رسمی

تبلیغ کانال ها و گروه های حقوقی در پیام رسان ها

سند

اسناد عادی با اسناد رسمی تفاوت­هایی دارند از جمله

  • سند رسمی قدرت اجرایی دارد؛ حال‌آنکه اصل در اسناد عادی عدم قدرت اجرایی است؛ به این معنی که مطابق مواد ۹۲ و ۹۳ ق.ث برای سند رسمی می‌توان بدون احتیاج به حکمی از محاکم دادگستری از همان دفترخانه تنظیم‌کننده سند، تقاضای صدور اجراییه نمود؛ درحالی‌که برای اجرای اسناد عادی به‌ حکم دادگاه احتیاج است؛
  • در تنظیم سند رسمی مأمور رسمی دخالت دارد؛ حال‌آنکه سند عادی را افراد، هر طور که بخواهند تنظیم می‌کنند؛
  • تاریخ سند رسمی هم نسبت به طرفین سند و هم نسبت به اشخاص ثالث معتبر است چه بپذیرد چه نپذیرد؛ حال‌آنکه تاریخ سند عادی برای اشخاص ثالث مؤثر نیست مگر اقرار کند و تاریخ را بپذیرد
  • در صورت مفقود شدن سند رسمی تهیه رونوشت آن امکان دارد و از آن می‌توان استفاده کامل کرد؛ به خلاف سند عادی که از رونوشت آن نمی‌شود استفاده کامل برد؛
  • تنظیم سند رسمی تابع تشریفات خاصی است؛ ولی در سند عادی تشریفات لازم نیست؛
  • در مورد سند رسمی فقط ادعای جعل قابل‌طرح است؛ ولی در سند عادی هم ادعای جعل و هم ادعای انکار و تردید، حسب مورد پذیرفته می‌شود.

پی‌نوشت: ماده ۱۲۹۰ ق.م – اسناد رسمی درباره طرفین و وراث و قائم‌مقام آنان معتبر است و اعتبار آن‌ها نسبت به اشخاص ثالث در صورتی است که قانون تصریح کرده باشد

تبلیغ کانال حقوق دان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا