حقوق

نمونه دادخواست واخواهی از رای محکومیت تضامنی ظهرنویس

تبلیغ کانال ها و گروه های حقوقی در پیام رسان ها

بسمه‌تعالی

رياست محترم شعبه …دادگاه عمومي حقوقي شهرستان…
با سلام
این‌جانب …….، فرزند ………، به شماره ملی………، در خصوص پرونده کلاسه … با شماره بایگانی … مطروحه نزد آن شعبه محترم، که این‌جانب به صورت غیابی به پرداخت ۲۰۵۰۰۰۰۰۰۰ ريال بابت اصل خواسته خواهان و ۷۴۸۳۲۰۰۰ ریال بابت متفرعات دعوا و خسارت تأخیرتأدیه به‌صورت تضامنی محکوم شده‌ام به استناد ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی با عنایت به این‌که ابلاغیه را دریافت نکرده و در جلسات شرکت نکرده و لایحه‌ای نداده‌ام، تقاضای واخواهی و نقض رأی صادره و صدور حکم به رد دعوای خواهان علیه این‌جانب را به استناد عرایضی که در ذیل خواهد آمد را از محضر محترم جنابعالی دارم.

همان‌طور که در پرونده مشخص است:
۱. خواهان گواهی عدم پرداخت سفته موردادعا را ضمیمه دادخواست نکرده است و البته در مهلت قانونی برای اعتراض و واخواست سفته نیز اقدام ننموده است.
۲. از طرفی همان‌طور که در ظهر سفته ارائه‌شده مشخص است و به‌صراحت قید شده است و همچنین در همین رأی دادگاه محترم در «خط هشتم» نیز قید شده، این‌جانب ظهرنویس سفته موردادعای خواهان هستم نه ضامن آن، به عبارتی این‌جانب سند مذکور را به وی منتقل کرده‌ام چراکه اولاً همان‌طور که در پشت سفته مشخص است سفته به دو قسمت ظهرنویسی و ضامن تقسیم شده و امضا در قسمت ظهرنویسی صورت گرفته است نه در قسمت ضامن و ثانیاً صراحتاً در ظهر سفته عبارت«واگذار گردید به آقای تاج فرد» قید شده است که این عبارت نیز تصریح در انتقال سفته دارد و خواهان نیز دلیلی بر اینکه سفته به‌عنوان ضمانت از سوی این‌جانب امضا شده باشد ارائه نکرده است.

در جلسه رسیدگی در صورت تشخیص قاضی محترم در مورد اینکه سفته ها به عنوان ظهرنویسی و انتقال امضا شده نه ضامن، توضیح ارائه خواهد شد.
۳. مطابق مواد ۲۷۴ و ۲۸۹ و ۳۰۹ قانون تجارت و آراء سایر محاکم ازجمله دادنامه قطعی شماره ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۴۴۰۱۴۰۰ و دادنامه های متعدد دیگر که در صورت لزوم ارائه خواهد شد، مادامی‌که در مورد اسناد تجاری از جمله سفته گواهی عدم پرداخت صادر نگردیده، محکومیت ظهرنویس به پرداخت وجه سفته و خسارات، فاقد وجاهت قانونی است.
لذا با توجه به مراتب فوق از حضرت‌عالی تقاضا دارم ضمن پذیرش واخواهی این‌جانب، حکم به رد دعوا و عدم استماع دعوایِ خواهان، علیه این‌جانب صادر نمایید.
با تقدیم احترام و تشکر.

تبلیغ کانال حقوق دان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا