حقوق

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته

تبلیغ کانال ها و گروه های حقوقی در پیام رسان ها

ریاست محترم دادگستری شهرستان (اصولا نام شهر محل اقامت خوانده یعنی بدهکار نوشته می شود)

باسلام

احتراماً به استحضارمی رساند به‌موجب کپی مصدق یک(تعداد سفته ها) فقره سفته تقدیمی به شماره/شماره‌های ۰۱۳۶۷۰۶ خزانه‌داری کل سری ، این‌جانب مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ریال از خوانده طلبکارم که نامبرده با وصف مراجعات مکرر و حلول اجل و سررسید از تأدیه و پرداخت آن خودداری می‌کند لذا با تقدیم این دادخواست، رسیدگی به خواسته این‌جانب و صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ خواسته به میزان فوق الذکر مستنداٌ به مواد ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ۳۰۷ قانون تجارت به انضمام کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه در حق این‌جانب مورد استدعاست.

نکات:

  1. در قسمت نام شهرستان اصولا نام شهر محل اقامت بدهکار نوشته می شود اما در مواردی که طرفین توافق کرده باشند مثلا وجه سفته در محل دیگری پرداخت شود یا سفته مذکور  در نتیجه عقد یا قراردادی بدست آمده که محل انجام تعهد یا وقوع آن قرارداد غیر از محل اقامت بدهکار است، می توان شهر دیگر را نوشت.
  2. در مورد مطالبه سفته، باید تاریخ سر رسید، فرارسیده باشد.
  3. نمونه دادخواست فوق، علیه متعهد اصلی یعنی بدهکار تنظیم شده است و در صورتی که در پشت سفته (ظهر سفته) کسی به عنوان ضامن یا ظهرنویس امضا زده باشد نیازمند تکمیل این دادخواست است که در مطالب آینده نمونه آن بارگزاری خواهد شد.
  4. اصولا خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه می شود اما اگر طلبکار مدعی است که زودتر از تاریخ تقدیم دادخواست وجه سفته را از بدهکار طلب کرده است باید این موضوع را در دادخواست قید کرده و برای جلسه دادرسی باید مدارک و مستنداتی که ثابت کند، قبل از تاریخ تقدیم دادخواست مطالبه صورت گرفته را همراه خود داشته باشد.
  5. خواهان (طلبکار) اصل سفته و مدارک خود را در جلسه اول همراه خود داشته باشد.
تبلیغ کانال حقوق دان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا